اینترنت بدون گوگل،زندگی بدون برق!

arta2010

Registered
Messages
10
اینترنت بدون گوگل،زندگی بدون برق!

اینترنت بدون گوگل،زندگی بدون برق!




در پی اختلاف دولت چین و شرکت گوگل، غول جستجوی اینترنتی مجبور به ترک بزرگ*ترین جامعه اینترنتی روی زمین شده است. آیا این اتفاق بر روند تحقیقات پژوهشگران چینی و پیشرفت علم در این کشور تاثیر خواهد داشت ؟


در یک بررسی که توسط نیچر انجام گرفت، مشخص شد که دانشمندان چینی چگونه تحت تاثیر دعوای بین دولتشان با غول جستجوی اینترنتی یعنی گوگل قرار خواهند گرفت.
ژیانگ ژنیکس، اکولوژیست دانشگاه کشاورزی نانجینگ در استان جیانگ*سو، پژوهش بدون گوگل را مثل زندگی بدون برق می*داند. البته ژیانگ در این طرز فکر که حضور گوگل لازم و ضروری است، تنها نیست. این موتور جستجو توانسته است به ابزاری بسیار قوی و قدرتمند در دست دانشمندان تبدیل شود که بتوانند مقالات دانشگاهی را بیابند و یا اینکه از جزئیات کنفرانس*های علمی باخبر شوند.

درواقع برای اکثر محققان در سراسر دنیا، دسترسی به گوگل حکم دسترسی به نور و گرما را دارد. اما این موضوع برای 380 میلیون کاربر اینترنت در چین صدق نمی*کند. آن*ها در دعوای بین دولتشان با شرکت گوگل قربانی شده*اند. از طرفی نتایج جستجوی گوگل توسط دولت چین سانسور می*شود و از طرفی دیگر سایت چینی گوگل یعنی Google.cn نیز از طرف خود گوگل و بهصورت عمدی ***** می*شود.

دسترسی محققان چینی به گوگل وقتی بیشتر تهدید شد که مدیر ارشد گوگل، دیوید راموند، در 12 ژانویه اعلام کرد که حتما از این کشور خارج خواهند شد. این تهدید پس از این صورت گرفت که سیل حملات سایبری به سرویس ای*میل گوگل بسیار شدت گرفت و شرکت گوگل به این نتیجه رسید که دیگر تمایلی در سانسور کردن گوگل چینی ندارد.

اگر این تهدیدها از طرف دولت چین و یا گوگل عملی شود، تحقیقات دانشمندان چینی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برای این*که میزان چگونگی این تاثیر کشف شود، نیچر تصمیم گرفت مطالعه*ای را روی دانشمندان چینی انجام دهد و نظر آن*ها را راجع به اینکه چگونه از محصولات گوگل استفاده می*کنند، جویا شود.​
 
Top